Beställning / Order
Sker via vår webshop.Som företagare har man möjligheten att mejla in sin order till info@carbix.se.
Är du ny som företagskund hos oss behöver du i din order ange information så som.

  • Företagsnamn.
  • Leveransadress/fakturaadress om dom skiljer sig åt.
  • Kontaktperson och mobiltelefon nummer
    • E-postadress för PDF faktura.
  • Eventuella interna order nr, referenser, märkningar eller annan info.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta telefon ordrar då våra telefoner oftast är upptagna för support av våra produkter.

Specialbeställningar/ej lagerförda produkter
Vid specialbeställningar samt ej lagerförda produkter tillkommer en hemtagningskostnad från den fabrik eller leverantör vi beställer ifrån såvida vi inte har egna beställningar på samma gång.


Priser och betalning
Beställningar som privatperson behandlas först efter att betalning kommit in till oss.
Väljer man swish som betalning använder man orderbekräftelsen som underlag för betalning där swish nummer, order nummer och totalsumma framgår.
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalningsalternativ.
Loggar man in som företag visas priserna i butiken exkl. moms.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Man kan bara handla på faktura om man har ett registrerat företag.
Förfallodatum är normalt via vår webshop 14 dagar men kan via önskemål ökas till max 30 dagar för företag inom Sverige.
Vid ordrar till företag inkomna via mejl tillkommer en Exp avgift på fakturan samt eventuella frakter.

Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. (Ångerblankett) Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.
Du har inte ångerrätt om:
tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke,
priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie,
varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas,
förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Leveranser
Leveranstid
Normalt skickas varan ifrån vårt lager efter 1-6 arbetsdagar. Finns inte varorna på vårt lager, kan leveranstiden bli längre.
Vid mottagande av order är det viktigt att du säkerställer att du har fått rätt produkt. Om du olyckligtvis skulle ha fått fel produkt vänligen kontakta oss via mail eller telefon.

Vid tryckfel, tekniska problem eller dylikt förbehåller vi oss rätten att annullera inkomna beställningar. Detta gäller även i de fall som vi får in massbeställningar på produkter som är märkta med begränsat antal eller exempelvis endast 1 styck per kund. I de fall som produktinformationen inte stämmer och vi ej har hunnit uppmärksamma detta, har du som kund rätt att häva ditt köp. Eftersom produktinformationen kommer från leverantörer i huvudsak avsäger vi oss ansvaret för denna.

Leveranser Företag
Företagspaket
Beställningar gjorda av företag med vårt fraktalternativ företagsfrakt skickas normalt som företagspaket om vikt och volym faller inom ramarna för paket annars övergår det till system/styckegods. Leverans sker då med bud till angiven företagsadress under vardagar. Företagspaket som inte kan levereras på grund av att kunden inte är anträffbar brukar normalt försöka köras ut dagen efter och då tillkommer en extra utkörningsavgift som vi blir tvungna att debitera kunden i efterhand.

Beställningar som har hög vikt eller volym skickas som system/styckegods och pga. av olika begränsningar hos olika fraktbolag jobbar vi med flera fraktbolag och väljer det fraktbolag som passar bäst.

Då vi har väldigt många kunder sker alla frakter på våra avtal då vi inte kan hantera alla kunders olika kundnummer och olika avtal våra kunder kan tänkas ha med andra fraktbolag.

Leveranser DHL/Schenker Ombudsfrakter över 1.8m
Obs! Att frakter med DHL och Schenker till ombud så är maxlängd på kollin 1.8m ( 1800mm ) och kollin över detta mått kan således inte skickas med detta fraktalternativ.
Tillgängliga alternativ är Bussgods/Bring samt Schenker Terminal. Kontakta oss angående prisinformation till terminal då detta går som specialfrakt.

Leveranser utanför EU och Sverige
För dessa leveranser så kan fraktpriserna variera en hel del, och då tar vi oss rätten att justera dessa priser efter meddelande och godkännade från kund innan bokning av leverans sker.
Godkänns inte detta vid tillfället så kan vi troligen ej leverera er beställning.

Ej uthämtade paket (ombud)
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 350:-

Transportskador
Köp som privatperson.
Om du vid uthämtning av din försändelse upptäcker en transportskada kan du upplysa ulämnaren om detta och neka att ta emot försändelsen.
Om du inte upptäcker ev skada eller ändå väljer att ta emot det skadade paketet övergår ansvaret för reklamation på dig som köpare till transportbolaget. (Konsumentköplagen 1990:932#P6S1)

Köp som företag.
När du handlar som företag hamnar ansvaret för gods och reklamation på eventuella transportskador på köparen så snart varorna lämnar lagret.
Om du upptäcker skada på paketet vid leverans måste skadan direkt rapporteras/anmälas till transportören som skall dokumentera detta omgående. Görs ingen anmälan kan transportbolaget välja att inte ge er någon ersättning för skadorna. (Köplagen 1990:931#P12S1)


Returer
Returer sker på din egen bekostnad, utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.
Om du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss.
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat vid lagd order snarast, eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tagit emot den returnerade varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

GDPR
Vid godkännande av vårt användaravtal i samband med en order godkänner du även våran Integritets policy enligt GDPR. Mer information om vår Integritets policy hittar du här.---> Integritets policy